Assyrtiko by Gaia Wild Ferment 2013

IMG_20140704_191059

En nykommer i basisutvalget (kategori 5) som er behørig omtalt på diverse blogger og nettsteder den siste tiden. Jeg henger meg på med en varm anbefaling.

På druen Assyrtiko, fra den greske ferieøya Santorini – et noe uvanlig innslag her hos oss hvertfall. Et meget velkomment sådan. Assyrtiko er en drue som ofte gir høy syre og mineralitet, her dyrket i et vulkansk jordsmonn som gir en litt saltaktig mineraltiet og svakt røykpreg i vinen. Det skrives at druen Assyrtiko kan sammelignes med riesling og sauvignon blanc i stil – for meg vil jeg heller mer mot en frisk chablis i stil – eller at den rett og slett smaker som en Assyrtiko!

Vinen er ganske stram og flintpreget på duft. Etter å ha kjølt den ned til 7-8 grader, helles den over i karaffel i en liten halvtime for åpne den mer opp. Flott, forførende og lekker duft. Crisp og elegant, med sitrus, fennikel (anis) grønne epler og et lite streif av fat. Crispy syre, god frukt og mineralitet gir en elegant og svært frisk munnfølelse. En vin som gir stor drikkeglede, og som samtidig er anvendelig til et stort mangfold av matretter. Jeg tenker fisk, og skalldyr på grillen i sommer – med Assyrtiko Wild Ferment i glasset.  Jeg fyller opp vinlageret, forsøker også å lagre et par flasker for å følge utviklingen.

Legg igjen en kommentar

